Followers

Saturday, May 12, 2012

BERSALAM TANGAN ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN YANG HALAL KAHWIN?

KEUNGGULAN ISLAM



Prof Qardhawi telah mengeluarkan fatwa berkaitan bab bersalaman dengan wanita (Fatawa Mu'asirat): Berikut adalah fatwa dan penjelasannya secara ringkas.

1.Harus berjabat tangan ketika tidak disertai dengan syahwah, rasa kenikmatan atau rasa teransang. Ia juga mesti aman daripada fitnah. Jika disertai dengan syahwah dan teransang gelora seks, maka haram hukumnya walaupun dengan mahram (ipar duai, mertua, anak saudara dan lain-lain) atau lelaki remaja yang belum tumbuh janggut)

2.Berjabat tangan hendaklah pada tempat yang perlu sahaja, contohnya: suasana hari raya, ramai sahabat handai, saudara mara yang datang yang kebanyakannya adalah saudaramara samaada melalui nasab atau perkahwinan.

3. Ia pada kadar yang tidak keterlaluan dan berlebihan sebagai langkah berjaga-jaga kerana RasuluLlah saw tidak pernah berjabat salam dengan wanita bukan mahram.

4.Lelaki beriman yang menjaga agamanya seharusnya tidak memulakan salam (kepada wanita). Ia bersalaman bila pihak wanita yang memulakan dahulu.

5.Hukum bersalaman dengan wanita ini terhad dan khusus bagi siapa yang memerlukan sahaja.
Perbahasan dalam bab ini sungguh panjang, maka  Qardhawi telah merumuskan untuk kita.

Rujukan lanjut: alQardhawi, Prof.; Fatawa Mu'asirat (Fatwa-fatwa
Semasa).bab wanita dan kekeluargaan

Secara umum terdapat 2 pendapat. Yang pertama dipegang oleh kebanyakan ulama yg lepas dan sekarang yakni tidak dibenarkan. Yang kedua pendapat ulama kontemporari yakni adalah lebih baik untuk tidak bersalam tangan dengan org yg halal kita kahwini, namun sekiranya seseorang itu boleh menyebabkan jatuh maruah sesseorang itu, maka itu dibenarkan. Di sini ingin dijelaskan bahawa Islam telah menutup segala pintu yg boleh membawa kepada hubungan yg haram antara lelaki dan perempuan.

Bersalam dengan perempuan bukanlah cara yg betul ketika bertemu dgn perempuan dalam Islam. Para Ulama bersepakat mengatakan bersalam dengan perempuan bukanlah cara yang betul. Biarlah seluruh manusia di muka bumi ini tahu bahawa ia merupakan salah satu dr protokol Islam, kemudian barulah dia menahan diri dari menghulurkan tangan kepada kaum wanita. Al-Quran telahpun memberitahu kita agar jangan melihat kaum yg lain dengan nafsu. Dan kita juga tahu, bersalaman dengan kaum yg lain adalah lebih merbahaya dari itu. Oleh kerana tidak terdapat satu hadis pon mengatakan ia haram, para ulama membuat keputusan bahwa ia menghampiri hukum haram yakni makrooh.

Di dalam fatwa an-Nadthar wal-Khulwah wal-Ikhtilaat-(m/s 10), telah diharamkan lelaki bersalam dengan seorang perempuan yg bukan mahram, Ini kerana dengan bersalam, boleh menbulkan fitnah dan fitnah yg paling hebat ialah menyentuh kulit perempuan ajnabi, dan segala perkara yg membawa ke arah fitnah itu adalah dilarang.

Kesimpulan:
Perbezaan pendapat ini telah membawa masalah kepada masyrakat kepada kita. Mengapakah terdapat perbezaan pendapat ini? Setiap fatwa yg dikeluarkan oleh sesebuah badan yg berkuasa pasti telah menjalani satu proses yg terperinci. Maka setiap badan itu menggunakan dalil dan ijtihad mereka berdasarkan al-quran dan hadis. Persoalannya, yang manakah harus kita ikuti?
Tidaklah sepatutnya menjadi masalah sekirannya kita berada di Msia yang mempunyai bilangan penduduk Islam yang ramai. Sepatutnya meeka mengetahui bahawa bersentuhan secara sengaja antara lelaki dan perempuan yg halal berkahwin adalah sesuatu yg mesti dielakkan. Maka sekiranya kita menolak utk bersalam dgn seseorang, seharusnya dia memahami.

Bagaimana pula sekirannya kita dihulurkan tangan di tengah2 khalayak ramai, contohnya majlis penyampaian hadiah. Di dlm soal ini, sekirannya kita telah mengetahui bahawa kita akan menerima hadiah dan org yg menyampaikan hadiah itu bukan muhrim kita dan dia menghulurkan tangannya, kita boleh membuat persediaan awal seperti memakai sarung tangan. Sekirannya kita tidak bersedia(tidak tahu akan menerima hadiah), maka tidak mengapa utk kita bersalam dgnnya dengan syarat org lain yg menghulurkan terlebih dahulu. Kerana sekirannya kita menolak di khalayak ramai, pasti dia akan malu. Dan telah sepakat ulama mengatakan haram menjatuhkan maruah org lain. Manakala bab bersalam ini terdapat pendapat yg membolehkannya seperti disebut diatas.

Walaubagaimanapun, kita semestinya cuba sedaya upaya untuk mengelakkan diri dr perkara2 seperti ini. Kerana telah berfirman di dalam al-quran bahwa sesiapa yg berusaha ke jalan yg benar, Allah pasti akan membantu kita. WA.

BAB UMUM, ISTILAH DAN MAZHAB

No comments:

Post a Comment